Slusene i Skjoldastraumen blir restaurert


Skjoldastraumen

Litt om monteringen og løfte operasjoner

 

Måten selve transporten og monteringen ble gjort på er som følger:

Vi fant ut at for å få minst mulig unødvendig flytting på det ferdige sluse bladet så ble det lagt med rekkverket opp på tilhengeren til Wee transport, på den måten kunne vi bare løfte det av liggende flatt når det kom ned til Skjoldastraumen.

Det ble så lagt på bakken med treverket under slik at vi ikke ødela malingen, her gikk vi også over selve bladet og flikket der det var nødvendig.

Vi stroppet så i de to nederste ringene på platene for å reise det opp vertikalt, på denne måten kom vi ikke i kontakt med rekkverket.

Bladet ble så ført ut i sluse kammeret og låret ned til det treff bunn og støttet det mot fendrene i øvre kant. Bladet ble så sikret i stående stilling med jekkestropper.

Vi slakket så av kranen slik at vi kunne feste stroppene i de to øverste ringene, på denne måten så hang bladet helt vertikalt på ut og inn. Vi fant ut at for å kunne treffe det nederste hengsle festet før det øverste hengslet kom i kontakt så tok vi inn 6 lenker i slingsene slik at bladet ble hengene med ca 1 grads vinkling på ut i overkant.

Hvis en sludrere dette bildet så ser en vinklingen. Vi feste også et styretau slik at vi hadde bedre kontroll på bladet pga av strømmen i sluse kammeret

Dette fungerte utmerket og bladet gikk rett på plass imens vi så det hele med undervann kameraet. En jobbet mye raskere med et undervannskamera en hva vi klarer med å ha en dykker nede så heretter blir det bare kamera så kommer til å bli brukt på resten av bladene.

Etter at bladet var på plass i det nedre festet så løftet vi bare opp till det traff i det øverste festet slik at vi fikk låse ringen på plass. Imens kranen ennå hadde et par tonn løft så ble justerings kilene slått inn sånn at vi har noe å gå på når det neste bladet skal på plass.

Vi løsnet så den inneste av stroppene og fikk kranfører til å svinge inn bladet så at vi fikk festet hydraulikk stempelet med en gang. Etter dette var gjort så løsnet vi kranen og pumpet opp niplene med grease.

Denne metoden går også like bra når en demonterer et blad, altså en løfter det ut av hengslene med det øverste ringene og mellomlander det stående i kammeret før en stropper i de nederste ringene. Så løfter en den bare inn på land og legger det ned med rekkverket opp.

Løfter en på denne måten så er en ikke borti og ødelegger rekkverket i det hele og en har kontroll på bladet hele tiden.

G.Bakke

18.04.2007

 

 


Rettigheter for disse sidene tilhører Skipstømraren.
Ingen kopiering eller ekstern linking uten godkjenning. send mail til webmaster
kb@stmb.no hvis det er noe du lurer på vdr. disse sidene